Sinds vrijdag dreigt een olieramp voor de Noorse kust nadat het cargoschip “Full City” tijdens een storm motorpech kreeg en op de kust strandde. Het schip voer onder Panamese vlag en het grootste deel van de Chinese bemanning kon van boord gehaald worden. Het schip heeft zo’n 1100 ton brandstof aan boord, waarvan 20 à 100 ton al in zee terecht is gekomen. (Klik op de foto om ze vergroot te zien)
Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren Oostende heeft al jaren een stevig opgebouwde expertise voor de succesvolle revalidatie van olievogels en maakt deel uit van een internationaal netwerk. Via Sea-Alarm kwam de Noorse vraag voor hulp vandaag tot bij ons.
Volgens WWF Noorwegen zitten er zo’n 2000 à 3000 besmeurde vogels. Helaas heeft de Noorse overheid al zo'n 150 vogels laten afschieten. Daarom bereiden de lokale organisaties een grote reddingsaktie voor waarbij er buitenlandse expertise wordt gehaald. Tot voor kort werden immers alle olievogels in opdracht van de Noorse overheid ter plaatse afgeschoten, waardoor er momenteel slechts enkele mensen een beetje ervaring hebben in revalidatie.
Zondag gaat Claude Velter van Oostende, samen met een Duitse collega en een medewerker van Sea-Alarm ter plaatse kijken hoe de revalidatie kan worden georganiseerd. Er wordt direct een eerste lading aan materiaal (rehydratatiezouten, sondes, spuiten, beschermpakken enz.) mee genomen zodat direct kan gestart worden.
Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren Oostende heeft al jaren een stevig opgebouwde expertise voor de succesvolle revalidatie van olievogels en maakt deel uit van een internationaal netwerk. Via Sea-Alarm kwam de Noorse vraag voor hulp vandaag tot bij ons.
Volgens WWF Noorwegen zitten er zo’n 2000 à 3000 besmeurde vogels. Helaas heeft de Noorse overheid al zo'n 150 vogels laten afschieten. Daarom bereiden de lokale organisaties een grote reddingsaktie voor waarbij er buitenlandse expertise wordt gehaald. Tot voor kort werden immers alle olievogels in opdracht van de Noorse overheid ter plaatse afgeschoten, waardoor er momenteel slechts enkele mensen een beetje ervaring hebben in revalidatie.
Zondag gaat Claude Velter van Oostende, samen met een Duitse collega en een medewerker van Sea-Alarm ter plaatse kijken hoe de revalidatie kan worden georganiseerd. Er wordt direct een eerste lading aan materiaal (rehydratatiezouten, sondes, spuiten, beschermpakken enz.) mee genomen zodat direct kan gestart worden.